فصل سوم: اثرات درمانى حجامت‏

اثرات درمانى حجامت‏

احاديثى كه اثرات درمانى حجامت را نشان مى‏دهند بطور كلى به سه دسته تقسيم مى‏شوند:

اول - احاديثى كه كلى برخورد كرده و حجامت را شفاء ناميده‏اند و يا آن را بهترين روش درمانى شمرده‏اند.

دوم - احاديثى كه بيماريها را تقسيم بندى كرده و يا به تعبيرى ديگر تخصصى برخورد نموده‏اند در اين احاديث حجامت داروى بيماريهاى خون شمرده شده است.

سوم - احاديثى كه نقش درمانى حجامت را متذكر شده‏اند و بيماريهاى قابل درمان با حجامت را نام برده‏اند.

ما با جمع بندى و استنباط از احاديثى كه تاكنون به دست ما رسيده است اثرات درمانى حجامت از نظر احاديث از ائمه (ع) را تقديم مى‏داريم.

حجامت شفاء بيماريها و بهترين درمان‏

امام رضا (ع) مى‏فرمايد: رسول خدا (ص) فرمود: اگر در چيزى شفا وجود داشته باشد پس در نشتر (تيغ) حجام است و يا در شربتى از عسل.(36)

در حديثى ديگر به نقل سلسله روات از رسول اكرم (ص) آورده‏اند كه (((اگر در آنچه خود را با آن درمان مى‏كنيد خير و منفعتى باشد پس در نشتر حجام است، و يا در شربتى از عسل و...))) اين حديث با كمى اختلاف در كلمات به شيوه‏هاى مختلف تكرار گرديده است.(37)

امام باقر (ع) مى‏فرمايد: بهترين چيزى كه مى‏توانيد خود را با آن درمان كنيد حقنه، ريختن دارو در بينى، حجامت و حمام است.(38)

جابربن عبدالله وقتى مقنع را در حال بيمارى عيادت كرد گفت: من آرام نگيرم تا تو را حجامت كنم چرا كه از رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود همانا در حجامت شفا و درمان است.(39)

حجامت پيشگيرى كننده بيماريها

چند روايت وجود دارد كه محتواى آن نشاندهنده اثرات پيشگيرى كننده حجامت در بيماريهاست و نشان مى‏دهد كه اگر چنانچه حجامت انجام شود از بروز بيمارى‏ها جلوگيرى مى‏شود.

در اين روايات زمان پيشگيرى از بيمارى به وسيله حجامت يكسال مطرح شده است.

روايتى است كه امام (ع) فرمود: حجامت در روز سه شنبه از هفدهم هر ماه قمرى صحت بخش بيمارى يكسال است.(40) و در حديثى ديگر از پيامبر (ص) نقل است: كه حجامت در روز سه شنبه هفدهم ماه داروى بيمارى يكسال است.(41)

همچنين در حديثى ديگر مى‏فرمايد: حجامت در هفدهم، نوزدهم و بيست و يكم ماه داروى بيماريهاى يكسال است.(42)

امام صادق (ع) مى‏فرمايد حجامت كنيد قبل از اينكه غليان خون شما را بكشد.

حجامت داروى بيماريهاى خون‏

احاديث ديگرى كه پيرامون اثر درمانى حجامت بصورت كلى صحبت ميكند احاديثى است كه حجامت را داروى بيماريهاى خون مى‏شمردند.

در اين احاديث بيماريها به سه دسته كلى تقسيم گرديده‏اند كه عبارتند از خون، مره (صفرا) و بلغم، داروى بيمارى خون حجامت، داروى بيمارى مره مسهل و داروى بلغم حمام شمرده شده است.

پيامبر اكرم (ص) در حديثى مى‏فرمايد: بيمارى سه دسته است و درمان نيز سه نوع و اما بيمارى شامل مره و بلغم و خون است پس داروى خون حجامت است و داروى مره مسهل و داروى بلغم حمام است.(43)

اين حديث در جاى ديگرى نيز تكرار گرديده و روزهاى مناسب براى حجامت را نيز توضيح داده است.(44)

حجامت داروى بيماريهاى پوستى‏

احاديثى كه درمان بيماريهاى خاصى را نام برده‏اند بيماريهاى را ذكر كرده‏اند كه در اين مقاله با استفاده از احاديث نوع درمانها را موضوع بندى نموده و مطرح مى‏كنيم.

در حديثى از امام صادق (ع) بثورات پوستى را از نياز به حجامت ذكر كرده است.(45)

در حديثى ديگر كه امام (ع) اثر حجامت سر در بيماريها را نقل مى‏كند مى‏فرمايد حجامت سر جذام و برص (وتيليگو) را درمان مى‏كند.(46)

از امام صادق (ع) روايت است كه مردى از خارش پوست نزد ايشان شكايت كرد. حضرت فرمود: سه بار حجامت كن در پاهايت بين پى پشت پا تا زانو. اينكار را انجام داد و خارشهاى پوستى مرتفع گرديد. فرد ديگرى نيز در همين مورد نزد حضرت شكايت كرد، حضرت فرمود: يك مرحله پشت پاهايت را در يكبار يا سه بار حجامت كن انشاءاله بهبود مى‏يابى.(47)...

در حديث ديگرى نقل است كه مردى از خارش پوست نزد امام صادق (ع) شكايت كرد حضرت از او سئوال كرد آيا شربت نوشيده‏اى گفت: بلى سپس سئوال كرد فصد رگ كرده‏اى پاسخ داد بلى لكن بهبود نيافته‏ام پس فرمود سه بار از هر دو پايت بين پى پشت پا تا زانو حجامت بگير پس اينكار را كرد و بهبود يافت.(48)

حجامت داروى سردرد و درد اندامها

امام صادق (ع) مى‏فرمايد حجامت سر شفاى هفت بيمارى است... كه سردرد و كسالت و خواب آلودگى جزء آن بيماريها شمرده شده است.(49)

در حديث ديگرى ابن عباس نقل مى‏كند كه رسول خدا (ص) در حاليكه محرم بود براى رفع سردرد از سرش حجامت كرد.(50)

امام صادق (ع) مى‏فرمايد: شخصى به رسول خدا (ص) از دردى كه در سينه داشت شكايت كرد، حضرت فرمود: از قرآن طلب استشفا كن و اضافه كرد خداى عزوجل مى‏فرمايد: قرآن شفاى سينه و آنچه در سينه هاست - و نبى اكرم (ص) فرمود شفاى امت من در سه چيز است آيه‏اى از كتاب خدا يا جرعه‏اى از عسل و يا نشتر حجام.(51)

حجامت و غليان خون‏

در حديثى كه در بخش پيشگيرى نقل شد آمد حجامت كنيد قبل از اينكه غليان خون شما را بكشد و در حديث ديگرى از رسول خدا (ص) نقل مى‏كند... وقتى كه خون بر هر يك از شما غلبه كرد حجامت كند در هر روزى كه ميسر شد و آية الكرسى را بخواند و از خداوند طلب خير كند و بر محمد صلوات بفرستد.(52)

امام رضا (ع) مى‏فرمايد حجامت بين دو كتف براى رفع خفقانى كه از امتلاء و حرارت ايجاد گرديده است منفعت دارد.(رساله ذهبيه)

حجامت و اطفال

امام صادق (ع) مى‏فرمايد وقتى كه طفل به چهار ماهگى رسيد هر ماه وى را در موضع نقره (گودى گردن) حجامت كنيد كه اين كار باعث حذف لعاب بدن و كاهش حرارت سر و بدن طفل مى‏گردد.

اين حديث در كتب كافى و وسائل الشيعه نيز نقل گرديده است.(53)

حجامت و تقويت عقل و حافظه‏

امام صادق (ع) به نقل از پدران خود مى‏فرمايد: كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: بدرستيكه حجامت بدن را صحت مى‏بخشد و موجب افزايش عقل مى‏گردد.(54)

حضرت اميرالمؤمنين (ع) در چهارصد دستورى كه موجب اصلاح دين و دنياى مؤمن مى‏گردد حجامت را موجب صحت بدن و افزايش عقل شمرده است.(55)

و همچنين امام صادق (ع) در حديثى ديگر مى‏فرمايد: حجامت عقل را افزايش مى‏دهد و موجب افزايش قدرت حافظه مى‏گردد.(56)

حجامت و بيماريهاى روان‏

امام صادق (ع) در حديثى مى‏فرمايد: حجامت در سر شفاى هفت بيمارى است كه از آن جمله بيمارى جنون نيز نام برده شده است.(57)

لازم به توضيح است كه نقش حجامت در درمان بيماريهاى روانى به صورت بسيار مفصلى در كتب طب سنتى مانند قانون در طب نوشته شيخ الرئيس ابوعلى سينا و ساير كتب آمده است كه چون در اين كتاب فقط روايات مربوط به حجامت نقل مى‏گردد از ذكر آنها خوددارى مى‏شود. انشاءالله در جلد ديگر نظرات حكماى طب سنتى پيرامون حجامت بطور مستقل نقل مى‏گردد.

حجامت و افزايش بينايى‏

در رواياتى كه پيرامون نقش حجامت در بينايى بيان گرديده است، به نقل از رسول خدا (ص) آمده است: بهترين عيد عيد حجامت است، كه چشم را جلا مى‏بخشد و بيمارى را مى‏زدايد.(58)

در روايت ديگرى از امام صادق (ع) نقل است كه هر كس حجامت كند و به خون اولين محجمه (شاخ حجامت) خود نگاه كند از آبريزش چشم ايمن مى‏گردد تا حجامت ديگر فرا برسد.(59)

و همچنين در حديثى كه حجامت سر را شفاى هفت نوع بيمارى شمرده است - نابينايى چشم را يكى از بيماريهايى دانسته است كه با حجامت سر درمان مى‏گردد.(60)

حجامت دافع سم از بدن

حضرت على (ع) فرمود: يهود نزد زنى يهوديه بنام عبده آمدند و گفتند تو مى‏دانى كه محمد (ص) پشت بنى اسرائيل را شكسته و يهوديت را ويران كرده: همه اشراف يهود اين زهر را آماده كرده‏اند به نرخ گرانى و مزد شايانى بتو مى‏دهند كه اين گوسفند را با آن زهرآگين كنى و به او بخورانى. عبده آن گوسفند را بريان كرد و همه رؤساى بنى اسرائيل را به خانه خود دعوت نمود و نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت يا محمد تو خود ميدانى چه مرا مى‏بايد.

همه رؤساى يهود به منزل من آمده‏اند تو هم با يارانت مرا سرافراز فرما.

رسول خدا (ص) همراه على (ع) و ابودجانه و ابوايوب و سهل بن حنيف و جمعى از مهاجرين به منزل او آمدند و چون وارد شدند و گوسفند بريان را آوردند يهوديان بينى‏هاى خود را با پشم بستند و به پا ايستادند و به عصاهاى خود تكيه زدند.

رسول خدا (ص) فرمود بنشينيد گفتند: پيغمبرى كه به ديدن ما آيد ما به خود اجازه نشستن نمى‏دهيم، بد داريم كه نفس ما به او برسد و او را آزار دهد دروغ (گفتند گذاشتند كتف شانه كه گوسفند به سخن در آمد و گفت دست بازدار اى محمد و مرا نخور من مسمومم رسول خدا (ص) عبده را خواست و فرمود: براى چه مرتكب اين عمل شدى گفت با خود گفتم اگر پيغمبر است به او زيانى نمى‏رسد و اگر دروغگو يا جادوگر است قوم خود را از دست او راحت كردم.

جبرئيل (ع) فرود آمد و گفت خدا سلام مى‏رساند و مى‏فرمايد: بگو بنام خدا آن نامى كه هر مؤمنى او را بدان مى‏نامد و هر مؤمنى بدان عزيز است و به نور اوست كه آسمانها و زمين بدان تابنده شده است و به توانايى اوست كه هر جبار عنيد براى آن خاضع است و هر شيطان متمرد برايش سربزير است از شر زهر و جادو و هر بدى بنام خداى والا و ملك يكتايى كه جز او معبود حقى نيست و فرو فرستاد از قرآن آنچه براى مؤمنان شفا و رحمت است و بيفزايد ستمكاران را جز زيان پيامبر. آن را گفت و به ياران خود هم تلقين كرد و فرمود همه بخوريد و سپس دستور عمل حجامت دادند.(61)

حجامت يا روشهاى درمانى ديگر

در حديثى نقل است كه گروهى از ياران خدمت رسول خدا (ص) رسيدند و گفتند يا رسول الله در همسايگى ما كسى است كه از دل درد شكايت دارد اجازه مى‏فرمائيد كه او را مداوا كنيم فرمود به چه وسيله‏اى مداوايش خواهيد كرد؟ گفتند: مردى يهودى در اينجا وجود دارد كه اين بيمارى را درمان مى‏كند فرمود چگونه؟

گفتند شكم را مى‏شكافد و چيزى را از آن خارج مى‏كند. رسول خدا (ص) مانع گرديد.

اين افراد براى بار دوم و سوم مراجعه كردند و خواستار معالجه همسايه با همين روش درمانى شدند رسول خدا (ص) فرمود: هر كارى مى‏خواهيد بكنيد و ايشان مرد يهودى را دعوت كردند.

مرد يهودى شكم بيمار را شكافت و مقدار زيادى گل و لاى از آن خارج ساخت و سپس شكمش را شست و دوخت و زخم آنرا مداوا كرد و بيمار بهبود يافت.

وقتى اين خبر را به پيامبر (ص) دادند فرمود كسى كه بيماريها را خلق كرده است براى آن درمان نيز قرار داده و بهترين درمان حجامت است و فصد و سياه دانه يعنى شونيز.

دقت در روايات به ويژه روايت اخير نشان ميدهد كه حجامت از اهميت ويژه‏اى برخوردار است و حتى در شرايطى كه ابزار فنى مناسبى نيز براى درمان موجود بوده است رسول اكرم (ص) از بكار بردن آن اكراه داشته و تأكيد مى‏فرمايد تا مردم از روش درمانى الهى استفاده كنند.

حجامت داروى تمام بيماريها

روايات ديگرى هستند كه حجامت را داروى تمام بيماريها دانسته‏اند در حديثى رسول اكرم (ص) مى‏فرمايد: حجامت داروى تمام بيماريهاست.

در حديث ديگرى رسول خدا (ص) مى‏فرمايد: حجامت سر شفاى تمام بيماريهاست (62)...

امام صادق (ع) مى‏فرمايد: در حجامت روز يكشنبه شفاى تمامى بيماريها نهفته است.(63)

در حديث ديگرى به نقل سلسله روات از امام صادق (ع) نقل مى‏شود كه ايشان از گروهى گذر كردند كه حجامت مى‏نمودند فرمودند: چه ميشد اگر حجامت خود را تا غروب يكشنبه به تأخير مى‏انداختيد كه اگر چنين مى‏كرديد تمامى بيماريها از شما فرو مى‏ريخت و دور ميشد.(64)

و همچنين در حديث ديگرى امام صادق (ع) مى‏فرمايد: حجامت در روز دوشنبه در آخر روز بيمارى را از بدن دور ميسازد دور ساختنى.(65)

در روايت ديگرى به نقل از سلسله روات نقل است كه معتب بن مبارك مى‏گويد: كه بر امام صادق (ع) وارد شدم در روز پنجشنبه و ديدم كه حجامت مى‏فرمود به ايشان گفتم اى فرزند رسول خدا در روز پنجشنبه حجامت مى‏كنيد؟ فرمود بلى هر كس از شما بخواهد حجامت كند در روز پنجشنبه حجامت كند چرا كه در تمامى شبهاى جمعه خون از ترس قيامت پراكنده مى‏شود و به جايش بر نميگردد تا شب پنجشنبه و فرمود هر كس در آخرين پنجشنبه ماه در اول روز حجامت كند بيمارى از وى جدا مى‏شود جدا شدنى.(66)

در روايت ديگرى از امام باقر (ع) نقل است كه رسول خدا (ص) فرمود حجامت سر شفاى تمامى بيماريهاست به جز مرگ.(67)